Thursday, November 25, 2010

cara membuat scroll box

mister linky's magical widget adalah salah satu widget yang dipasang pada blog ni untuk memudahkan pengunjung meninggalkan jejak tapak kasut mereka. kadang2, kalau mereka tinggal jejak pada shoutbox, aku mungkin akan terlepas pandang. bagi yang followers, ada segelintir saja profile mereka yang disertakan url blog.

bagi blogger yang agak newbie macam aku,(sebenarnya takdelah nak newbie sangat cuma baru nak aktif balik berblogging) aku tak tahu nak trace sesiapa tanpa url lengkap blog pada profile mereka. jadi, mister linky's adalah penyelesaian yang agak bagus juga.

masalah mister linky's ni timbul apabila list blog mula bertambah dengan jayanya dan menjadikan blog meleret2, serta meng'overshadow'kan entri2 lain. selain itu, aku rasa di dalam kasut lala ni dah jadi serabut.

jadi, dengan meletakkan scroll box pada widget tersebut, adalah jalan penyelesaian yang paling mudah aku ambil (sebab aku memang taknak letak/tambah pages).

bagi yang mengalami masalah yang sama, ini adalah solution buat anda juga!
------------------------------------------------------------------------------------------
1. Dari dashboard > design > add a gadget > HTML/javascript

(kalau korang dah ada widget mister linky's ni, klik Edit pada HTML/javascript widget yang anda telah letak di blog)


2. Kemudian masukkan/ubah kod widget seperti berikut.

<div style="width:426px;height:100px;overflow:auto; ">

Letakkan kod widget mister linky's disini

</div> 


panduan
width: ubah mengikut lebar yang korang kehendaki 
height: ubah mengikut tinggi yang korang kehendaki


selamat mencuba!!!!


5 comments:

apezs shah said...

thanks cekla..;)

CekLa said...

ur welcome! ;)

D'China Store said...

nice tutorial..luncai nak buat jugak..thanks

CekLa said...

most welcome!

Muhammad said...

terima kasih2....siap sedia untuk di terjah hujung minggu....he3