Sunday, September 5, 2010

termenung jauh

dalam dunia ni, (dunia ni atau dunia aku?) kadang2, kita rasa kita tak nak buat sesuatu perkara tu walaupun perkara tu untuk senangkan hati semua orang. yang paling bengkek, kita tak boleh lari kemana pun. 

kalau, kita mengiyakan perasaan taknak, memang gila. silap2 sakit jiwa. 
yang sebaiknya, atau ini cara aku yang bila dah tak boleh nak buat apa dah.

aku duduk sorang2. luahkan perasaan pada kawan baik atau sesiapa saja yang sudi pinjam telinga dengar keluh rintih aku. tanya pendapat orang lain. nilai tafsir setiap sesuatu yang baik disebaliknya sebab kalau aku asyik dok fikir yang buruk je, sampai mati pun tak settle. setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.

aku bukan nak jadi alim terlebih pandai okeh?

redha je. aku anggap perkara tu sebahagian dari perjalanan hidup aku yang memang dah ditentukan sebelum aku keluar dari perut mak lagi.

ikhlas. aku cuba ikhlaskan diri untuk kebaikan orang disekeliling aku walau tak ada seorang pun antara mereka yang pedulikan aku. setiap kebaikan tu dibalas juga dengan kebaikan. 

memang sifat perempuan kot (atau aku je camtu?). selagi tak ditunjuk, selagi tulah kita rasa orang tak sayanglah, tak ambil beratlah, tak itulah, tak inilah.

dulu aku selalu ingat abah tak peduli pasal aku, abah tak sayang aku, abah lebihkan anak yang satu tu, sebab dia pandai dan aku ni bodoh dungu. aku buat yang terbaik untuk menang hati abah tapi abah buat tak tau je.

bila aku demam kura2 atau pening2, dia suruh aku bangun, mandi air sejuk pagi2 buta dan pergi sekolah. sangka aku, abah tak kesiankan aku. bila anak kesayangan pening lalat dan guna taktik sakit-perut-tak-nak-pergi-sekolah, abah bagi je ponteng! yang sebenarnya, memang pun dia sakit. aku je yang dengki sebab dia tak sekolah! huhuhu...

bila dah besar panjang dan boleh berfikir guna logik akal, baru aku sedar, yang sebenarnya, sayang tu tak semestinya kita kena ucap. abah besarkan aku, bagi aku makan-pakai-tempat tinggal-duit belanja (walaupun aku selalu rasa abah kedekut sikit), tu maknanya dia sayang semua anak2 dia. pengorbanan abah, diambil kira sebelum roh aku ditiupkan ke dalam jasad lagi. jadi, tak adillah untuk aku kira pengorbanan aku pada abah dan mak sekarang.

sebenarnya, apa yang kita tak nak buat tu, in the end, akan mendatangkan kebaikan pada kita. Tuhan tu Maha Mengetahui, Maha Pengadun. Dia tahulah apa yang baik, apa yang tak baik untuk kita.
"Allah tidak akan memberikan beban (taklif) kepada seseorang di luar batas kemampuannya." (Al-Baqarah: 286)



No comments: