Wednesday, May 27, 2009

bila cekla jadi cikgu

dari aku kecil lagi, menjadi seorang guru tidak ada dalam senarai cita2 aku bila dah besar. aku tak suka mengajar. dan memang aku takde bakat untuk mengajar macam mak dan arwah tokwan. sekarang ni, bila dah habis belajar, mak sibuk suruh aku apply jadi guru sandaran atau tutor atau apa saja yang perlukan aku mengajar orang.

haiisshhh... taknak lah mak!




masa adik lelaki aku form 3, aku disuruh abah, ajar adik aku matematik. baru 5 minit ajar, adik aku mengadu dia tak faham apa yang aku ajarkan.

masalah aku, aku tak reti nak keluarkan apa yang aku tahu pada orang lain. nak cakap macam ni, takut orang tak faham. nak cakap macam tu, aku pulak yang confuse nanti.

last2 aku cakap dekat adik aku,

"nanti kau tanya balik cikgu tuisyen kau eh?"

walaupun aku tahu, adik aku sangat2 berat mulut untuk bertanya.

satu hari, aku mengajar anak saudara aku yang baru berusia 8 tahun buat homeworknya. aku boleh setuju nak ajar dia sebab setakat mengeja perkataan senang2 tu boleh lah.

"auntie, hari ni hari apa?"

"hari rabu. cuba aiman eja rabu."

"r-a ra......"

aku pandang muka dia, saja nak kasi dia gelabah sikit.

"r-a ra, ba wau bu. rabu!!!"

aiyarkkk!!! aku nak tergelak sebenarnya. tapi tak baik gelakkan budak yang baru nak belajar.

tapi,

tu bukan aku yang ajar ye.





1 comment:

qilarazak said...

hahaha. comel. ba wau bu. hahaha